søndag den 15. maj 2011

Dag 28 - Molinaseca til Villafranca del Bierzo, 33km

Igaar gik jeg som sagt ind til byen for at faa noget at spise. Kunne godt se der var pyntet op til et eller andet, men ikke hvad. Viste sig at vaere en "byfest" som startede med at maend paa deres havetraktorer, overfyldt med blomster, koerte gennem byen med smaa trailere paa slaeb, hvori familien sad i soendagstoejet. Yderst underholdende. Fandt senere ud af at det er San Isidro de fejrer i haabet om en god hoest. Men ikke nok med det - de fleste kvinder rendte rundt i flamenco kjoler - FLOT - og det viste sig at paa torvet var der opvisning af forskellige "grupper" som dansede flamenco. Vildt godt!
Saa dagen sluttede noget bedre end den startede.
*****
Idag startede nok med den koldeste morgen hidtil. Godt nok var der skyfrit, men solen kom ikke helt ned i dalen. Da jeg strakte ud efter 1km paa et jerngelaender, var der is paa.
Gik ud af byen i flot vejr og efterhaanden kom solen ned til mig. Er her i Bierzo omraadet, som er et meget frugtbart omraade, hvilket man ogsaa kan se paa byerne. De er vaesentligt mere vedligeholdt end andre steder - underforstaaet - her gaar det godt. Bierzo er bl.a. kendt for deres vin, aebler og botillopoelser. Kom forbi nogle kirsebaertraer med tunge grene af de flotteste roede baer. Tog et billede, men viste sig at dem kom der masser af.
Kom gennem Ponferrada, som er en lidt stoerre by, men var helt doed. Det var jo soendag. Koebte et par croissanter i panaderiaet, som jeg spiste paa torvet.
Ud af byen igen med FLOT udsigt. Igen de her bjerge/bakker, med lidt sne tilbage paa toppen.
Nu bredte vinmarkerne sig igen ud over landskabet, som jeg ikke har set det siden Rioja. Storke er der i hver eneste by, som regel i kirketaarnet, men ogsaa i elmaster, mv.
Der var hoej sol, saa krattet langs stien lyder tit af firben som flygter fra pilgrimmen der kommer trampende. Masser af firben - op til 30cm lange og knaldgroenne.
Masser af frugttraer - ogsaa uden for haverne, som sagt et frugtbart omraade.
Kom til Cacabelos, hvor jeg ville spise frokost. Gad ikke rigtig bocadillos igen igen, saa gik og kikkede hvad man kunne faa. Saa ioevrigt det foerste pulperia paa turen her, men venter til Galicien, foer jeg skal proeve dette (blaeksprutte).
Her startede saa et endnu stoerre San Isidro optog med masser af traktorer i forskellige stoerrelser. Ogsaa en vogn med 15-20 boern som delte aebler ud til alle. Jeg skulle da ogsaa ha et, men da jeg kun tog et blev jeg bestemt, men venligt, kaldt tilbage af en gammel dame....jeg skulle da ha nogen flere, saa jeg gik derfra med favnen fuld af aebler. Saa var frokosten hjemme ;o)
San Isidro kom paa en anden vogn i form af en traestatue - blev afmonteret og baaret ind og sat paa plads i kirken igen. Saa fik man lige den oplevelse med ogsaa. Glaeder mig til at uploade billeder derfra engang.
Ankom til Villafranca i godt vejr, blev indlogeret paa laekkert albergue og gik en tur ned i byen. Moedte Noel og Ronan fra Dublin og fik en oel. Blev enige om at gaa paa torvet og spise pilgrimsmenu, hvilket blev meget hyggeligt. Ronan er ogsaa netop blevet fyret og Noel er gaaet paa pension son 52-aarig. Det var et tilbud han fik, fordi det gaar saa daarligt i Irland - soergeligt.
Skide flinke fyre som insisterede paa at betale min mad. Saa gav jeg et par omgange paa vejen hjem til alberguet, hvor vi naede indenfor lige foer de lukkede. Som oftest lukker alberguene doerene kl. 22. Og lyset kl.22.30. Barbara som jeg omtalte tidligere, proevede at komme for sent og brugte 20min paa at faa banket nogen op, saa hun kunne komme i seng.
Benet - det er bedre.
En rigtig god dag!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar